Pad régi spalettákból

pad spalettákból

 

 

 

 

 

 

 

Ezek a régi spaletták egyik ablakunkra sem illettek. Viszont nagyon hasznos konyhai pad lett belőlük.  A gyerekek imádják és még pakolni is lehet alá.

Olaszországban a legtöbb ház ablakait spaletták fedik. Szerintem remek találmány, véd a tűző naptól, esőtől, és hangulatos színfoltjai a háznak. Mi például a türkíz szín mellett döntöttünk (a zóna egyik hagyományos színe), mert ellensúlyozza a téglafalak komorságát.

Türkíz spaletták
Türkíz spaletták

Rengeteg kört futottunk az eredeti spaletták megmentéséért, de nem akadt asztalos aki bevállalta volna felújításukat, mivel ramaty állapotban voltak. Sajnos olyan szakember sem igen akad már, aki hagyományos módszerrel, deszkákból készít spalettát, hanem manapság mindenki rétegelt lemezt használ, mert az nem vetemedik el, nem él, mozog, mint a fa. Mi jobb szerettünk volna  hagyományost, (legyen is bármily elvetemült!) de az sajnos megfizethetetlen volt. A tornácra néző ablakokat egyelőre szabadon hagytuk, még reménykedünk, hogy egyszer hagyományos spaletták kerülnek ide, mivel itt nincsenek kitéve az időjárás viszontagságainak. (Az egész tornác igazából még jobb sorsára vár.)

colored chairs

Az udvar egy része egy másik tulajdonosé volt, aki egy tönkrement építési vállalkozó. Anyósoméknak szerencsére sikerült megvenniük a területet egy árverésen. Na ott aztán volt minden! Egy évig csak kukáztunk, mire mindent eltüntettünk. Sok mindet sajnáltunk kidobni, én és apósom is a ” jó lesz az még valamire” hívei vagyunk. Valószínűleg ennek az egykor utált szemétdombnak köszönhetem a kreatív újrahasznosítás és barkácsolás iránt fellobbant szenvedélyem.img_0932

Akadt ott a szemét között néhány kincs, köztük pár spaletta. Ezek sajnos méretben és stílusban különbözőek attól, amire nekünk lenne szükségünk, de kár lett volna ezt a szuper faanyagot veszendőbe hagyni.

Megmondom őszintén: nagy fába vágtam a fejszém.

Az első probléma a méretre vágás volt: az egyik oldalon függőlegesen, a másikon vízszintesen futó deszkákat többszáz láthatatlan szög tartja össze. Senki az égvilágon, akinek profi fűrésze van nem vállalta el a vágást: túl nagy volt a rizikó, hogy szöget talál és tönkreteszi a fűrészt.

pad spalettából
Vágjunk bele

Nekem csak egy kis dekopír fűrészem van, az fára még valahogy  jó, de fémre nem. Karácsonyra aztán kaptam a férjemtől egy Bosh multitool szerszámot. (Hurrá! Végre eltalált egy ajándékot.) Ezzel centinként haladva sikerült lassan méretre vágni a spalettákat. Ha valaki ilyet csinálna akkor a lábaknak inkább vágasson méretre egy falapot, nagyon megkönnyíti az életét. Én sajnos sosem a könnyebbik végét fogom meg. 🙂

A második nagy probléma a vastag festégréteg eltávolítása volt. Próbáltam én mindent!

Valahol azt olvastam, a sütő tisztítására való hab leszedi a festéket. Hááát ráfújtam vagy három tubust, dörzsöltem is éktelenül az acélkefével, de az eredmény kiábrándító volt. Áttértem festékmaróra, ettől két-háromszor csaknem elájultam a maszk ellenére, de ezzel sem lett sokkal jobb.

pad régi spalettából

Hőlégfújó kellett volna, de azt nem tudtam szerezni. Maradt a csiszolópapír  és a “könyökolaj” , ahogy az olaszok mondják. Vagyis egy csomó meló. Szenvedésem és kitartásom láttám szerencsére érkezett ajándékba egy csiszológép és egy jóravaló férj aki besegített. 🙂 Több hónap és benyelt zöld porhegyek után a spaletták így néztek ki: (Használjatok mindig maszkot, szemüveget és ha lehet inkább jó időben, kint kezdjetek csiszolásba ha ilyesmire adjátok a fejetek!)

spaletta lecsiszolva
Lecsiszolva

11043384_10153184327824176_1076733809235321735_o

Tavaszra eljutottunk idáig, itt már nem fértem a bőrömbe!

pad spalettából
Így is szép

Bár már így is tetszett, egy üde színfoltot szerettem volna a konyhába. Viszont nem akartam több időt veszíteni a festéssel, a száradási időt várva. Rendeltem egy adag  Annie Sloan Paint krétafestéket, mert arról az interneten csodák keringtek. Nem kell alatta csiszolni ( a fene enne meg, hogy ezt nem hamarabb láttam !), nem kell alapozni, gyorsan szárad, matt hatás…mi kell ennél több? Ráadásul a Provence és Old White színeket keverve pont kijön a spalettáink színe.

chalk paint
Chalk paint

A festés tényleg pikk-pakk meglett. Gyorsan száradó, könnyen kenhető, nagyon jó fedést adó festék, tényleg öröm vele dolgozni.

chalk painted bench from old shuttersbench from old shutters

Csakhogy, mint kiderült a festék nem volt jó választás ehhez a padhoz amit  napi rendszerességgel 2-4 gyerek használ (nem mindig rendeltetésszerűen). Mert bizony így nagyon hamar kopik és könnyen koszolódik.  ( Úgyhogy mégsem volt hiába a csiszolás, muszály lesz átfesteni más festékkel, amint lesz ehhez lelkierőm.)

Addig is, kopottan is, imádjuk! A konyhánk nem túl nagy, így aztán életmentő a megspórolt hely a fal és az asztal között, mivel nem kell tér a székek húzogatására.  Akár 4 gyerek is kényelmesen elfér. Ráadásul alá is lehet pakolni!

panca fatta con vecchi scuri
Új helyén

Már csak egy új asztal hiányzik ide nagyon, de az már egy másik projekt lesz. 😉

pad spalettákból
Pad spalettákból

Ha tetszett, kérlek oszd meg másokkal is!

Ha még nem láttad milyen lett a fémrészekből készült törölkozőtartó, megnézheted itt:

Budiajtó 5.0: pottyantós ajtajából sikkes fürdőszobakellék

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

